Nowe zasady lekcji religii w szkołach: od września tylko jedna godzina tygodniowo

Od 1 września szkoły wprowadzają zmiany dotyczące nauczania religii i etyki, co jest wynikiem nowelizacji przepisów przez Ministerstwo Edukacji. Zajęcia z tych przedmiotów będą odbywać się raz w tygodniu, tuż przed lub zaraz po obowiązkowych lekcjach. Ta inicjatywa ma na celu uporządkowanie harmonogramu lekcji i ograniczenie czasu, jaki uczniowie spędzają w szkole.

Nowe regulacje w nauczaniu religii i etyki

Z początkiem roku szkolnego 2024/2025 do planu lekcji wprowadzono możliwość organizowania zajęć religii i etyki w grupach międzyoddziałowych. Kolejną zmianą jest to, że oceny z tych przedmiotów nie są już uwzględniane przy obliczaniu średniej ocen na świadectwie. Nowe regulacje, które zaczną obowiązywać od września, zakładają, że zajęcia będą odbywać się raz w tygodniu, przy czym nie dotyczy to szkół, gdzie wszyscy uczniowie wyrazili chęć uczęszczania na religię lub etykę.

Opcje wyboru dla uczniów

Uczniowie mają możliwość wyboru pomiędzy uczęszczaniem na zajęcia z religii, etyki, obu przedmiotów lub rezygnacją z ich uczestnictwa. Wcześniej religia była nauczana w dwugodzinnym tygodniowym wymiarze, a liczba godzin etyki zależała od decyzji dyrektora szkoły. Zmiany zostały wprowadzone, aby ułatwić życie uczniom i dyrekcji, likwidując niepotrzebne przerwy w ciągu dnia.

Organizacja zajęć poza szkołą

Zmiany dotyczą również możliwości organizowania zajęć religii i etyki poza szkołą, na przykład w grupach międzyszkolnych. Nowe przepisy ograniczają tworzenie międzyklasowych grup uczniów klas I–III szkoły podstawowej, chyba że w danym oddziale mniej niż siedmioro uczniów zadeklaruje chęć uczestnictwa w tych zajęciach.

Krytyczna ocena zmian

Propozycje zmian spotkały się z krytyką, szczególnie ze strony przedstawicieli Kościoła. Prezydium Konferencji Episkopatu Polski określiło nowe regulacje jako bezprawne i wezwało do ich wycofania. Wyrażono zaniepokojenie brakiem konsultacji ze stroną kościelną przy wprowadzaniu tak znaczących zmian.

Decyzja Trybunału Konstytucyjnego

W lipcu Trybunał Konstytucyjny orzekł, że nowe przepisy są niezgodne z Konstytucją, wskazując na arbitralne podejście ministra edukacji do ich tworzenia. Mimo to ministerstwo argumentowało, że większość społeczeństwa popiera zmiany, uznając je za korzystne dla uczniów.

Kontrowersje wokół wprowadzonych przepisów

Zmiany wprowadzone w poprzednim roku szkolnym również były przedmiotem kontrowersji. Trybunał Konstytucyjny uznał za niekonstytucyjne pewne zapisy nowelizacji dotyczące organizacji zajęć. MEN twierdziło jednak, że wyrok nie ma wpływu na obowiązujące prawo.

Reakcja Ministerstwa Edukacji

Ministerstwo Edukacji Narodowej podkreśla, że rozporządzenie jest obowiązujące i zgodne z prawem, mimo krytyki ze strony przeciwników zmian oraz decyzji Trybunału Konstytucyjnego. Resort stanowczo broni swoich decyzji, utrzymując, że zmiany są zgodne z procedurami prawnymi obowiązującymi w Polsce.