Pesa Bydgoszcz, producent taboru kolejowego, planuje w przyszłym roku wprowadzić na tory swój pierwszy elektryczny zespół trakcyjny. To innowacyjne rozwiązanie będzie mogło osiągać prędkość do 200 km/h, a jego głównym odbiorcą ma być czeski RegioJet. Od grudnia 2026 roku pojazdy te mają kursować na dalekobieżnej linii R9. Jak zapowiadają producenci, wiosną przyszłego roku pojazdy mają zostać przetestowane w ośrodku doświadczalnym VÚŽ Velim.
RegioJet, prywatny przewoźnik kolejowy i autobusowy z Czech, podpisał umowę z Pesą Bydgoszcz w 2023 roku. Kontrakt obejmował dostawę 18 elektrycznych zespołów trakcyjnych zdolnych do rozwinięcia prędkości eksploatacyjnej 200 km/h. Pojazdy te mają obsługiwać linię R9, która łączy Pragę i Brno alternatywną trasą przez Havlíčkův Brod przez okres 15 lat. Zamówienie obejmowało dostawę 11 pociągów składających się z czterech członów (oferujących 300 miejsc siedzących) oraz 7 jednostek trójczłonowych (oferujących 200 miejsc siedzących). Każda jednostka oparta będzie na dwóch tradycyjnych wózkach.
Realizacja kontraktu transportowego PSC z Ministerstwem Transportu Republiki Czeskiej ma rozpocząć się w grudniu 2026 roku. Wiosną tego samego roku mają ruszyć testy nowych składów, znanych wcześniej jako InterRegio200. Pomimo rebrandingu platformy Regio160 na Elf 3, pojawiają się wątpliwości co do aktualności tej nazwy. Wiadomo jednak, że pojazdy czteroczłonowe otrzymają oznaczenie serii 666, a trójczłonowe – serii 667. Polski producent musiał nieco opóźnić przygotowania do realizacji kontraktu z powodu dużej ilości innych zamówień. W tym kontekście mowa jest głównie o planowanych dostawach jednostek Elf.eu na rynek rumuński.