Trzydziestu specjalistów z oddziału informatycznego bydgoskiego ratusza stworzyło innowacyjny sposób na zarządzanie dokumentacją dotyczącą zużycia energii. Wymyślili robota, który samodzielnie zajmuje się tymi sprawami, zastępując tradycyjne, papierowe metody.
Podczas II Kongresu Energetyki Rozproszonej, który miał miejsce w Krakowie, miasto Bydgoszcz zostało docenione za swój wyjątkowy wkład w digitalizację systemu rozliczeń za media. Tomasz Bońdos, koordynator Zespołu ds. Zarządzania Energią Urzędu Miasta Bydgoszczy, reprezentował miasto podczas tego wydarzenia.
Tomasz Bońdos wyjaśnia, że robotyzacja procesu zarządzania energią w Bydgoszczy pozwala na eliminację papierowych faktur i przejęcie monotonicznych czynności przez robota. Robot ten jest zdolny do samodzielnego pobierania dokumentów z elektronicznych biur obsługi klienta dostawców i dystrybutorów energii. Następnie przesyła te dokumenty do odpowiednich jednostek, analizuje dane, wykrywa błędy i przekazuje informacje zespołowi nadzorującemu. Dzięki temu, koszty energii elektrycznej zostały obniżone aż o 40 procent, a zużycie energii cieplnej zredukowano o 15 procent.
W Bydgoszczy nie jest to jedyny projekt korzystający z robotyzacji. Najnowszy pomysł zastosowania robotów dotyczy zarządzania dokumentami związanymi z gospodarką odpadami komunalnymi. Natomiast pierwszą inicjatywą tego typu była robotyzacja procesu windykacji, zapoczątkowana w 2019 roku. W tym przypadku, roboty okazały się niezastąpione, ze względu na skomplikowanie procesu, uniemożliwiające efektywne ręczne pobieranie dokumentów i tworzenie bazy danych.