Bydgoszcz wkrótce zyska nowy tramwaj na Szwederowie z pętlą Bielicka!

Bydgoszcz intensyfikuje działania na rzecz rozwoju swojej infrastruktury tramwajowej, wprowadzając ambitne plany rozbudowy sieci na Szwederowie. Właśnie ogłoszono przetarg na budowę nowego odcinka trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Solskiego, który będzie miał długość około 1,5 kilometra. Ten projekt jest kluczowym elementem szerszej koncepcji, która zakłada stworzenie zielonego torowiska oraz zintegrowanej pętli tramwajowo-autobusowej na Bielickiej. Nowa trasa ma połączyć rondo Kujawskie z nowo utworzoną pętlą i w przyszłości ma być przedłużona aż do ronda Grunwaldzkiego.

Etapy realizacji projektu

Inwestycja została podzielona na dwa kluczowe etapy. Pierwszy etap obejmuje budowę torowiska oraz jezdni od ronda Kujawskiego do pętli Bielicka, a jego ukończenie planowane jest na 15 miesięcy od rozpoczęcia prac. Drugi etap, który zacznie się po zakończeniu pierwszego, potrwa kolejne 10 miesięcy. Przyszła infrastruktura umożliwi obsługę tramwajów zarówno z obecnej trasy, jak i z planowanego przedłużenia do ronda Grunwaldzkiego.

Lokalizacja i specyfikacja przystanków

Na nowo projektowanej trasie przewidziano kilka strategicznych przystanków. Będą one umieszczone przy ulicy Ugory, przed pętlą Bielicka oraz bezpośrednio przy niej. Każdy peron zostanie zaprojektowany na długość 70 metrów, co zapewni wygodę pasażerów. Dodatkowo, na rondzie Kujawskim powstaną dwa nowe przystanki w osi wschód-zachód, a dotychczasowe zostaną przedłużone – wschodnie do 70 metrów, a zachodnie do 65 metrów, co podyktowane jest ograniczeniami przestrzennymi.

Modernizacja dróg i ścieżek rowerowych

W ramach projektu planuje się zachowanie obecnego układu drogowego z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, z dodatkowymi pasami do skrętów na skrzyżowaniach. Wzdłuż ulicy powstaną nowe ścieżki rowerowe oraz chodniki, poprawiające bezpieczeństwo i komfort poruszania się pieszych oraz rowerzystów.

Wybór wykonawcy

Przy wyborze wykonawcy istotną rolę odgrywać będzie cena, która stanowi 60% punktacji w przetargu. Pozostałe 40% punktów przydzielane jest równomiernie na długość gwarancji robót torowych i związanych z zielenią. Projekt uzyskał wsparcie finansowe z funduszy unijnych w ramach programu FEnIKS, co gwarantuje stabilność finansową realizacji. Szczegóły dotyczące obsługi komunikacyjnej nowego odcinka są w fazie opracowywania przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

Cała inwestycja, mająca zapewnić nowoczesną i zrównoważoną komunikację miejską, ma być sfinalizowana w ciągu 27 miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą.