Dynamiczny rozwój floty Kolei Wielkopolskich zyskuje na intensywności. Koleje Wielkopolskie są o krok bliżej do modernizacji swoich zasobów, dzięki czterem nowoczesnym elektrycznym zespołom trakcyjnym ELF 2 od PESA Bydgoszcz, które właśnie otrzymały aprobatę do użytkowania. Dwie z tych jednostek są już na trasie do przewoźnika, podczas gdy pozostałe czekają na finalizację formalności. Ten krok jest kluczowy dla regionalnego przewoźnika, który od dłuższego czasu boryka się z potrzebą zwiększenia nowoczesnego taboru.
Zmiany w harmonogramie dostaw
Początkowe ustalenia zakładały, że pierwsze dwie jednostki miały dotrzeć do Kolei Wielkopolskich w ciągu 30 miesięcy od podpisania umowy, a kolejne dwie w ciągu 34 miesięcy. Niemniej jednak, na początku bieżącego roku, terminy te zostały zmienione, co przedłużyło okres realizacji do 33 miesięcy. Działanie to pozwoliło producentowi uniknąć potencjalnych kar, jednocześnie dając Kolejom Wielkopolskim czas na przygotowanie się do przyjęcia nowych pociągów.
Wsparcie dla głównych tras regionalnych
Piątkowy rozkład nowych jednostek trakcyjnych przewiduje ich użycie na kluczowych trasach, m.in. z Poznania do Gniezna, Leszna i Krzyża. Choć wzmocnienie floty to znaczące wsparcie, potrzeby przewoźnika są znacznie większe. Koleje Wielkopolskie wciąż korzystają z zmodernizowanych jednostek EN57, które mają zostać zastąpione przez nowe EZT, zgodnie z planowanym przetargiem.
Wizja przyszłości i dalsze inwestycje
Po zakończeniu nieudanego postępowania przetargowego na nowe pociągi z powodu komplikacji związanych z KPO, województwo wielkopolskie ogłosiło nowy przetarg na zakup 10-20 wieloczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Ich zdolności przewozowe mają być porównywalne z najnowszymi ELF-ami 2. Nowe jednostki będą nie tylko zamieniać starsze modele, lecz także wspierać rozwój infrastruktury kolejowej, umożliwiając elektryfikację i reaktywację tras takich jak linia do Śremu czy szlak Poznań – Wągrowiec. Inwestycje te są kluczowe dla przyszłości transportu kolejowego w regionie.