Obecnie trwa proces wyboru projektu dla nowego Mostu Pomorskiego, który ma zostać zrealizowany w ciągu najbliższych sześciu lat, zamiennie do obecnej przeprawy.
Pierwotna budowa Mostu Pomorskiego miała miejsce pomiędzy 1966 a 1970 rokiem. Przez wiele lat, stanowił kluczowe połączenie przez rzekę Brdę w Bydgoszczy. Jeszcze nie tak dawno temu, każdego dnia korzystało z niego kilka tysięcy ciężarówek, które przewoziły towar miedzy północą a południem kraju. Wszystko zmieniło się po oddaniu do użytku drogi ekspresowej S5, która skierowała na siebie większość ruchu ciężarowego, co wpłynęło na stan techniczny mostu.
Na wiosnę 2023 r. pojawiły się pierwsze ograniczenia w jego użytkowaniu. W trakcie rutynowych kontroli technicznych, zauważono uszkodzenia jednej z belek nośnych, co skutkowało wprowadzeniem zakazu przejazdu dla pojazdów o masie przekraczającej 10 ton. Wyjątek stanowiły autobusy oraz tramwaje. Po przeprowadzeniu szczegółowych badań i naprawie uszkodzeń, most ponownie otrzymał zezwolenie na użytkowanie, jednak ciężarówki już nie powróciły. Kolejne problemy techniczne związane były z uszkodzeniem nasypu przy rondzie Fordońskim, co miało miejsce jesienią podczas prac wodociągowych. W efekcie, przez kilka następnych miesięcy tramwaje również zostały wykluczone z ruchu. W marcu udało się zakończyć prace naprawcze, co umożliwiło wznowienie kursów tramwajowych.
Równocześnie stawało się jasne, że niezbędne jest zastąpienie Mostu Pomorskiego nową przeprawą. Obecnie obowiązuje zakaz dla pojazdów o masie przekraczającej 10 ton (z wyłączeniem komunikacji miejskiej), który prawdopodobnie utrzyma się aż do lat 2027-2028. To właśnie wtedy Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej planuje rozpocząć budowę nowego Mostu Pomorskiego.