Bydgoska firma PESA nie przestaje być powodem do dumy dla swojego miasta. Znana już od kilku miesięcy, jej nowa lokomotywa SM42-6Dn Hydrogen, zyskała oficjalne zezwolenie na eksploatację od Urzędu Transportu Kolejowego w czerwcu tego roku. W lipcowym miesiącu, dziennikarze z Bydgoszczy mieli okazję doświadczyć jej działania na własne oczy, obserwując ją podczas jazdy na bocznicy przy Zaświacie.
Jednak to nie tylko lokalni obserwatorzy są zaintrygowani tym przełomowym modelem. PKN Orlen, jeden z największych koncernów naftowych w Polsce, niedawno ogłosił, że nabył tę precyzyjnie skonstruowaną lokomotywę bezpośrednio od PESA. Choć głównym celem tej transakcji jest testowanie nowo zakupionego pojazdu, to nie jest tajemnicą, że PKN Orlen ma ambicje do wykorzystania lokomotyw wodorowych w regularnej eksploatacji.
Na ten moment, koncern prowadzi testy na trasie Gdynia – Hel. Ta specyficzna trasa kolejowa nie jest podłączona do sieci elektrycznej, co czyni ją idealną dla testowania alternatywnych źródeł napędu, takich jak wodór, który jest głównym źródłem energii w nabytej lokomotywie.