Według przeprowadzonych badań pod tytułem „Etyka płatnicza w ocenie konsumentów”, aż 35 procent badanych nie ma nic przeciwko przecenianiu wartości strat podczas składania wniosku o odszkodowanie, na przykład po wypadku samochodowym lub zniszczeniach spowodowanych przez zalanie mieszkania.
Raport z tych badań podkreśla, że 38 procent Polaków nie widzi problemu w niezwróceniu na czas pożyczonych środków innym osobom. Co więcej, 35 procent uważa, że opóźnienie w rozliczeniu z firmą lub instytucją jest dopuszczalne. Badani uznali głównie problemy osobiste za usprawiedliwienie dla opóźnień w płatnościach, takie jak poważna choroba, rozstanie z partnerem lub strata osoby bliskiej. Odpowiedzi dla osób i firm wynosiły odpowiednio 75 procent i 72 procent.
Utrata pracy była drugim najczęściej podawanym powodem dla zatrzymania zwrotu pożyczonych funduszy – 71 procent względem osób i 69 procent wobec firm.